Lando Zawawi dedah ‘kesaIahan’ Ebit Lew. Patut la dia kena

Semalam Lando Zawawi telah mengutarakan pendapatnya mengenai isu semasa melibatkan UStaz Ebit Lew. Dia memberi pendapatnya dari sudut undang-undang. Gua berkejasama dengan banyak NGO. Kita bila nak bergerak  dari point A ke Point B, setiap kali keluar kena sedia surat. Zaman PKP ni bukan senang. orang ada surat pun akan dipesoalkan di roadblock.

Dalam perkongsian tersebut Lando Zawawi ada mengatakan bahawa Ustaz Ebit Lew mempunyai beberapa kesal4han dan salah satunya adalah sebab dia bukan Melayu.

“Kelemahan no 2 ni bukan sebab dia kurang berpengetahuan.. Macam mana saya nak cakap ye sebab takut dia terasa, Kalau Ustaz Ebit Lew menonton ni saya minta maaf” – Ujar Lando Zawawi.

“Ebit Lew ni dia bukan melayu, dia bangsa cina yang masuk Islam, jadi orang Islam dia jadi Ustaz, jadi dia tidak faham Budaya Melayu !!”

“Apa itu budaya melayu yang menyebabkan dia kena, budaya melayu yang dia kena adalah perasaan tidak puas hati, iri hati dengk1i cakap belakang. Benda-benda ni ada pada Melayu yang Ustaz Ebit Lew gagal untuk memahami sebab dia orang cina”

“Saya atas ini, saya minta maaf dengan Ustaz Ebit Lew, saya rasa kesal, sebab dia orang cina, dia tak faham orang melayu ini cakap belakang, dan saya orang melayu saya tahu.”

“Ramai yang menyokong apa yang dikatakan oleh Lando Zawawi dalam siaran langsung yang dibuatnya di laman facebooknya pada malam tadi.”

“Lando yang merupakan aktivisi pernah beberapa kali dipanggil oleh pihak polis ke balai bagi memberikan kenyataan. Namun menurutnya setakat ini tiada kes melibatkannya atau mana-mana brotherhood Malaysia di balai polis kerana mereka adalah dipihak yang benar.”

“Menurut Lando, walapun Ebit Lew mempunyai surat untuk menyampaikan sumbangan, tidak semestinya dia boleh keluar sesuka hati. Mengambil contoh rider foodpanda, walaupun mereka memakai baju foodpanda dan terang-terang untuk menghantar makanan, tapi jika melalui sekatan jalan raya, mereka juga akan ditahan”

Buat Benda Baik Tak Semestinya  Betul

Jangan cerita Ebit lew ada surat boleh keluar ikut suka hati ikut mak bapak dia. Gua cakap benda betul, bukan benda baik. Sebab Dalam dunia ni, tak semstinya yang baik ni betul
Yang baik tu antara kita dengan tuhan tu di akhirat nanti.

Ebit Lew buat 2 benda betul dari 3

“Ebit lew buat dua benda betul dari 3, undang-undang ni sikit, dia ada kelemahan sikit, sebab tu dia kena. Dia kena pun bukan atas j3nayah, dia kena cawagan khas, yang tak perlukan tangkpaan, yang tak perlu jaminan polis. Bila gua cakap ni gua cakap benda betul. kelemahn dia kat situ sbeb dia bukan bangsa melayu. Dia tak faham budaya melayu ni. Gua pun kena bro, orang mengadu. polis buat kerja dia, gua tak sAlahkan polis. Malah polis bagi kerjasma yang baik, jangn lupa Ebit Lew pun cakap, polis bagi kerjasama yang baik tak ada stress2 pun.”

“Walapun Ebit Lew cakap berhenti untuk menyumbang, tapi dia tetap menyumbang melalui akaun bank dia” kata Lando lagi

Semalam Ustaz Ebit Lew juga dipanggil oleh Bukit Aman semalam bagi memberi kenyataan untuk beberapa perkara. Ustaz Ebit Lew juga dikatakan telah berhenti untuk keluar memberi sumbangan. Kini sumbangan diberikan oleh Ebit Lew secara atas talian kepada mereka yang benar-benar memerlukan.

Sifat dengk1i ada juga di kalangan ustaz, tak boleh lihat orang lain popular – Amin Idris

Berikutan segelintir pihak yang kurang senang terhadap tindakan ustaz Ebit Lew, pengacara TV dan motivator Amin Idris terpanggil berkongsi pengalamannya setelah berada di dalam industri seni.

Menerusi laman Facebook, pengacara yang mesra dipanggil ‘Bro Amin’ itu berkata sifat hasad dengki sememangnya wujud termasuk dalam kalangan para ilmuwan yang cmburu melihat kelebihan orang lain.

Menurut Amin, beliau sendiri menjadi mngsa hasad dngki seorang ustaz yang dianggap sebagai sahabat tetapi bersikap ‘talam dua muka’ apabila berada di belakang.

EBIT LEW DAN MUHASABAH UNTUK SAYA

Maaflah… saya kena akui memang ada penyakit di kalangan ustaz yang dengki ustaz lain masuk tv, yang dengki ustaz lain dapat sepentas dengan selebriti famous, ustaz lain banyak job, ustaz lain selalu jadi pengacara TV, ustaz tu ramai followers, ustaz lain bla bla

Saya sendiri pernah jadi mangsa hasad dengki seorang ustaz yang depan saya panggil sahabat, salam dan peluk bagai. Tetapi di belakang, tikam sehendak hendaknya
Penyakit dengki tak kira siapa. Yang berjubah, yang berserban, yang berjanggut, yang petah berbicara. Allah uji hambaNya dengan pelbagai cara. Barangkali ujian seorang agamawan ialah tidak senang melihat agamawan lain ramai pengikut, lebih famous dsb. Saya juga tidak terlepas dari penyakit has4d dengk1i

Buat sahabat saya Ebit Lew, stay strong. Barangkali apa yang terjadi bertujuan sebagai signal dari Allah untuk duduk, bermuhasabah, ‘selftalk’, bersidang sesama team untuk perbaiki mana yang lemah. Banyak yang tak benar orang tuduh Ebit Lew. Tak mustahil ada yang benar. Mengenali beliau, saya yakin Ebit takkan melenting. Sebaliknya beliau akan ‘menjawab’ dengan tindakan & terus menbuat kebaikan walau dicerca dan dihina.

Ramadan medan kita reset diri. Perbaiki diri. Ya Allah jauhilah diriku dari penyakit HASAD DENGKI – aku seorang pend0sa

Mesti kerjasama dengan agensi kerajaan

Menurut Firdaus Wong, dalam kita melakukan kerja-kerja dakwah dan kebajikan, kita perlu lakukan kerjasama dengan agensi kerjaan untuk elak f1tnah. Beriut naish firdaus Wong

“Gambar ini diambil minggu lepas bersama Mufti Melaka, Ustaz Dato Abdul Halim dan Komander CDERT Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Datuk Mohamad Shahrum Osman di Pusat Islam Melaka.

Ke mana jua kami pergi untuk mengedarkan bekalan asas kepada asnaf di sekitar Lembah Klang sehingga ke Kuala Lipir, Raub & Melaka, pasti akan diiringi oleh anggota APM. Ini bagi mengelakkan fitnah tatkala kita ingin melakukan sesuatu yang baik dengan menghulurkan bantuan tetapi kita mesti melakukannya dengan betul yakni dengan kerjasama agensi kerajaan.

Semoga Allah Subhana Wa Ta’ala menjauhkan kita dari fitnah. Teruskan usaha dakwah dan kebajikan kita dengan mengikuti undang-undang negara”

Selepas Ada Tak Puas Hati Dengan Ebit Lew Sampai Buat Repot, Mufti Perlis Akhirnya Buka Mulut

” Ebit Lew tidak perlu nak simpan dalam hati sangatlah untuk benda yang macam itu (tohmahan pihak tertentu).”

Demikian kata-kata Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang menasihatkan Ebit supaya tidak perlu menyimpan segala kritikan dan tohmahan pihak tertentu di dalam hati sehingga boleh menjejaskan kerja yang dilakukannya selama ini.

Dr Mohd Asri juga meminta pendakwah terkenal, Ebit Lew supaya tidak menganggap ujian yang menimpanya ketika ini sebagai faktor untuk tidak lagi meneruskan kerja kebajikan.

Jika Ebit ikhlas membantu orang…

Katanya, perkara yang menimpa Ebit berkemungkinan sebagai ujian Allah bagi menambahkan kebaikannya atau untuk pembaikan di atas segala amalan yang dilakukan dahulu.

” Jika dia ikhlas membantu orang, pasti tidak ada masalah (yang timbul) dan jangan disimpan kerana di dalam dunia ketika ini memang sudah lumrahnya macam itu.

” Sudah lumrah apabila manusia melihat seseorang itu melakukan sesuatu perkara yang baik, pasti mereka akan memberikan pandangan atau kritikan.

” Malah penyanyi yang tugasnya menghiburkan orang pun tidak terlepas dari dikritik,” katanya dalam kuliah yang dirakam secara langsung di Facebook hari ini.

Semalam, Ebit menerusi hantaran di Facebook membuat keputusan untuk tidak lagi membantu secara langsung golongan yang kurang berkemampuan.

Ikhlas ini rahsia, ia bukanlah satu urusan yang perlu dicampuri

Mengulas mengenai tindakan pihak tertentu yang mempersoalkan keikhlasan Ebit, Mohd Asri berkata, sebagai manusia biasa, ia bukanlah satu urusan yang perlu dicampuri kerana ia membabitkan amalan atau niat individu dengan tuhannya.

” Orang memberikan sedekah, bukanlah urusan kita untuk mengetahui sama ada pemberi itu ikhlas atau tidak kerana itu antara dia dengan Allah.

” Ikhlas ini rahsia, jika seseorang itu ikhlas (melakukan kebajikan) dia memperoleh pahala dan jika sebaliknya dia tidak dapat pahala tetapi dapat dosa.

” Cuma orang yang menerima bantuan itu dapatlah barangan keperluannya seperti yang diberi,” katanya.

Mohd Asri berkata, beliau yakin Ebit adalah individu yang bertanggungjawab dan ikhlas dalam melakukan amal kebajikan.

” Kami pernah berjumpa di rumah saya, saya percaya dia ini Insya Allah orang yang buat kerja baik,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DBongkar

Sumber : M.B