[Video]’Time Ni Ayah Tlri Amir Bawa Jumpa Kami Tnpa Pengetahuan Mak Kndung Dia’ – Kakak.

Menerusi Iaman Instagram milik kakak angkat Allahyrham iaitu @tufahnazira, dilihat banyak memvat naik momen-momen bersama Amir.

“Reh4tlah adik kat sana yee kami redha atas pemerg1an adik daripada adik terus tersksa tnpa pengetahuan kami.. Syurga buatmu dik M4afkan kami tak pert4hankan adik, kami takde waktu adik svsah kami minta m4af sngt2.. adik m4afkan kami tau,”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tuhfah Nazira (@tuhfahnazira)

SaIah satu mvat naik yang menjadi perhatian netizen adalah di mana pertemuan terakh1r mereka dengan Amir.

“Masa ni ayah t1ri amir bawak amir jumpa kami secara d1am-d1am tnpa pengetahuan mak kandvng dia.. byangkan kami nak jumpa amir pon mcm kena seIudup diam2.. siap pesan dekat amir “adik jgn bgithu mama tau nnti”, respon amir “okay2”..

Video:

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tuhfah Nazira (@tuhfahnazira)

Rata-rata netizen meIuahkan rasa slmpati terhadap apa yang berlaku kepada adik Amir dan mengutarakan pandangan masing-masing dengan apa yang berlaku.

“Kira pak t1ri dia ni baik la ye. patutla masa amir dah arwh tu pak t1ri dia yang pegi rep0rt poIis. Moga ummi dan keluarga tabah. Allah sayangkan Amir. Tak apa la walaupun cara dia perg1 k3jam kat dunia ni. Tapi dia dah bahagia di syurga Allah.” – Raihanadiana

“Salam tkziah…sedlh ye…haritu nengok video adik amir berp1sah dgn famili pun kami turun nanges..sampai betul hati mak kandung buat mcm tu kat dia… ” – Azira76

“Allahu. title mak kandung hanya meIahirkan shja.Yg mmbesarkn dari kecil keluarga n ibu ayah angkat nya penuh kasih syg😢😢anak syurga” – Sue

Norlida Abu Hassan berasa terkiIan dan meluahkan kekesaIan tldak mempert4hankan hak anak itu dari di serahkan kepada ibunya.

“Saya rasa menyesaI kerana saya sepatutnya mempert4hankan (hak untuk terus menjaga arwh) , saya juga faham perasaan ibu kandung yang rindukan arwh ..”

Ibu angkat arwh iaitu Puan Norlida turut berkata sewaktu mengambil arwh, tlada membuat apa-apa perjanjian dan kami menerima seadanya dan merasanya arwh membawa sinar buat keluarganya.

Meny1ngkap kembali bagaimana Amir berada di bawah jagaannya, menurut Norlida, dia hanya menghuIurkan pert0longan kerana ketika itu ibu kndung kanak-kanak tersebut sedang menyambvng pengajian dan masih beIum stabiI dari segi kewangan.

“Di sini, dia dit1mang dengan penuh kasih sayang sebab dia adalah ‘adik bongsu’. Manakala anak-anak saya yang lain dah besar semuanya, yang paling bongsu pun 17 tahun. Abang-abang dan kakak-kakaknya layan dia dengan penuh kasih sayang,” kata wanita berusia 50 tahun ini.

“Ibunya adalah rakan kolej anak saya. Anak saya selalu bercerita dia simpat1 dengan kakak seniornya yang terpksa jaga b4by dalam masa yang sama bekerja dan belajar.

“Memang saling tak mengenali pun, tapi saya turut simp4ti bila dengar cerita anak. Kemudian saya tawarkan pertoIongan untuk jaga bay1nya itu. Saya dengan berbesar hati terima bay1 tersebut seperti anak sendiri.

“Kepada ibunya, saya katakan usah blmbang, belajar dan selesaikan urusannya dulu, hal perbelanjaan susu, Iampin pakai bvang jngan difikirkan. Ada la rezeki Amir ni nanti.

Anak-anak kandung Norlida melayan Amir seperti adik bongsu mereka.

“Hari demi hari hinggalah menjangkau usia Amir enam tahun, kemudian ibunya ser1us suarakan hasrat nak ambil Amir semula. Pada tanggal 13 Oktober lalu, ibu kandung Amir datang menjemputnya di rumah kami di Rawang, Selangor untuk dibawa pulang ke Melaka,” cerita ibu kepada lima cahaya mata ini.

Namun kata Norlida, dia sedikit terkiIan kerana tldak berpeluang untuk menyambut hari jadi Amir yang jatvh pada Disember lepas.

“Amir nak sangat kereta mainan remote contr0l tapi tak sempat nak beli sebab semua terlalu pantas. Pada mulanya nak awalkan sikit sambut hari jadi dia sebelum hjung Oktober lalu, namun apakan daya.

“Saya selalu berhubung sama ada dengan ibu dan bapa t1rinya untuk mengetahui perkembangan Amir. Rindu tak usah cakap. Saya tak boleh lihat baju sekolahnya, gambar ataupun video. Cepat Iuruh a1r mata.

Norlida tldak mampu melihat gambar atau barangan milik Amir kerana mudah tersentvh.

“Sepanjang besarkan Amir, saya sentiasa terbuka dan terangkan mengenai ibu kandungnya. Tak pernah pun tern1at untuk rebvt Amir sebab saya memang sedar akan hakikatnya. Saya anggap apa yang dilakukan untuk Amir adalah jambatan syurga untuk saya,” katanya.

Memahami situasi yang dihadapi kebanyakan keluarga angkat yang turut melalui situasi sama sepertinya, Norlida turut men1tipkan nasihat kepada mereka yang berkenaan agar belajar untuk reda.

“Bagi mereka yang memelihara anak angkat, kena bersedia kerana anak tersebut memang bvkan anak kandung kita. Kena faham hakikat tersebut. Lapangkan hati dan tanamkan dalam jiwa bahawa kita sedang menjaga rahmat Allah,” akhirinya.

Sumber: ig tuhfah nazira

Be the first to comment on "[Video]’Time Ni Ayah Tlri Amir Bawa Jumpa Kami Tnpa Pengetahuan Mak Kndung Dia’ – Kakak."

Leave a comment

Your email address will not be published.


*