Tanggung anak yatim dan biaya ustaz berdakwah antara amalan ‘rahsia’ Abam

Pemergian Allahy4rham Abam atau nama betulnya Syed Umar Mokhtar sudah pun memasuki hari kelima. Namun, namanya masih mewangi dibibir setiap lapis masyarakat sehingga ada sahaja cerita baik tentangnya terb0ngkar.

Hari ini, pihak Malaysia Gazette telah berpeluang menziarahi kediaman arw4h dan bertemu sendiri adiknya, Syed Ali Mubarak dan isteri allahy4rham, Siti Norhidayah Mohd Ali.

Temu bual bersama adik serta isteri allahy4rham Abam

Menerusi temu bual tersebut, ternyata air mata penonton tidak akan dapat ditahan apabila Ali menceritakan bagaimana kehidupan abangnya yang ternyata luar biasa.

Melakukan kebaikkan tanpa ingin diketahui umum, Ali terlihat begitu tenang membocorkan satu demi satu rahsia arw4h.

Tanggung anak yatim & biaya ustaz berdakwah

Menurutnya, Abam sebenarnya menanggung anak-anak yatim dan tahfiz di beberapa lokasi dari segi keperluan dan juga kewangan.

Dia juga seorang yang begitu pemurah kerana menanggung perjalanan dakwah seorang ustaz dikenali sebagai Ustaz Anas dari Pahang  bagi menyampaikan ilmu agama keliling negeri.

Perkara itu dimaklumkan sendiri oleh pendakwah terkenal iaitu PU Azman melalui panggilan telefon kepada Ali dalam nada yang cukup seb4k.

Tidak berkira langsung dengan rezeki

Tambah Ali lagi, sikap Abam ini sememangnya begitu hebat kerana langsung tidak berkira lagi-lagi dari segi rezeki. Dia akan membelanja sesiapa sahaja tidak kira rakan ataupun orang awam.

Jadi, menurutnya, Abam sentiasa akan bawa wang tunai dalam jumlah yang agak besar bagi memudahkannya bersedekah.

Dikelilingi oleh orang2 hebat & umat Islam

Ali juga sempat menyebut bahawa semasa jen4zah dalam proses diuruskan, ribuan manusia telah berhimpun di masjid bagi menyembahyangkan allahy4rham Abam.

Apa yang membuatkan dia berasa terharu adalah para pendakwah terkenal, imam-imam, anak-anak yatim dan tahfiz, sahabat handai, keluarga serta orang awam yang tidak dikenali berpusu-pusu ingin memberikan penghormatan terakhir buat abangnya.

Diakhir temu bual tersebut Ali juga ada menyentuh isu post-mortem berkaitan arw4h dan jawapannya adalah pihak mereka tidak melakukan sebarang post-mortem. Hanya bahagian forensik Hospital Selayang mengambil sedikit dar4h dan juga tisu badan arw4h sebagai rujukan mengetahui punca sebenar pemergiannya.

M4ti yang dicembvrui

Beginila contoh orang amalnya diterima

Sungguh mulia hatinya

Susah nak jumpa macam ni

Apa kata anda? Dah baca jangan lupa like share dan komen ya. Terima kasih

Sumber:OMM