(Vide0) ”Dia BeIanja Satu Kedai, Tanggvng Dana Ceramah Ustaz KeIiIing Pahang.” Lepas Lima Hari Pergi, Ali Ded4h SegaIa Kebaikan Abam Yg Tak Pernah Abam Heb4hkan….

Pemergian pelawak terkenal, Allahyrham Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan atau lebih dikenali dengan nama Abam Bocey baru-baru ini, ternyata meninggaIkan kes4n yang mendalam bukan sahaja kepada ahli keluarga, tetapi seIuruh rkyat Malaysia.

Bukan sahaja majlis pengebvmian arwh diiringi ribuan peminat, malah sisi kebaikan arwh selama hyatnya telah dided4hkan satu demi satu.

Ramai yang tidak meny4ngka begitu banyak kebaikan yang dilakukan arwh selama ini sehingga menjadi insp1rasi kepada mereka yang masih hdup.

Menerusi perkongsian vide0 yang dimuat naik oleh Malaysia Gazette, adik arw4h, Ali Puteh, menceritakan kebaikan abangnya itu bukan sahaja kepada ahli keluarga tetapi kepada orang ramai termasuk pusat-pusat tahfiz dan anak-anak yatim.

Anak yatim berpusu datang

Kata Ali, ketika arwh dimandikan, di luar bilik terdapat ramai kanak-kanak yang menunggu sekurang-kurangnya 40 orang berpakaian sekolah agama, sekaligus menimbulkan rasa ha1rannya.

Bila saya tenvng, budak-budak itu merupakan ‘adik-adik’ kami.. adik- arwh terutamanya, anak yatim yang arwh tanggung di Batu 8..

”Saya tanya kenapa bersila kat sini? Tak apalah abang Ali, dia kata.. kita nak tunggu abang.. yang menunggu dia tu ialah anak-anak syurga, anak yatim yang d0anya luar biasa,” kata Ali.

Hantar duit belanja ‘adik’ aku

Malah, anak-anak yatim ini juga berpusu untuk mengvsung jnazah ‘abang’ mereka.

Semasa hay4t arwh, Ali juga sering menjadi wakil kepada abangnya itu untuk membantu anak-anak yatim untuk menyambikan

”Dia tak panggil svmbangan arwh ni.. dia kata hantar duit belanja adik aku.. adik nak sekolah..

”Kau rasa adik-adk aku dah makan belum? Dia selalu macam tu.. Dia dapat job cash, dia cakap boleh tak kita pergi beli makanan, kita makan dengan adik-adik aku..

”Bila sampai kita makan sama-sama, makanan yang dia belanja.. benda ni dia tak pernah heb4hkan langsung, tunjukkan apa pun kepada orang ramai walau di media sosial..” kata Ali.

Sifat pemurah ‘luarbiasa’ 

Kata Ali, arw4h abangnya itu memiliki sifat pemurah yang disifatkan sebagai ‘luar biasa’ dan tidak mampu dilakukan oleh ramai orang walaupun mempunyai kem4mpuan kewangan.

”Kedai mamak yang penuh dengan orang tanga mengira bangsa.. dia lepas makan, dia suruh kira semua.. dia tak kira siapa cina, india.. satu kedai bukan satu warung tapi satu kedai..

”Bukan satu kali, tetapi banyak kali di kedai lain.. bila bayar dia beritahu kaunter jangan beritahu siapa bayar..

”Itu adalah satu benda contoh yang kita tak mungkin buat.. sebab bukan dia banyak duit.. kalau kita kira lagi orang banyak duit daripada dia.. ramai lagi jut4wan..” kata Ali.

Tanggvng k0s pencer4mah bebas

Ali memberitahu, menerusi satu panggilan daripada PU Azman, pendkwah itu telah menyampaikan pesanan kepada Ali daripada seorang rakannya yang merupakan pencramah beb4s dari negeri Pahang.

”Dia menang1s beritahu saya, pergerakan Ustaz Anas untuk bercramah, berkuliah, menyampaikan segala misi bantuan di negeri Pahang ataupun segalanya ditanggvng oleh arwh..

”Itu yang sangat luar biasa sehingga PU Azman menang1s.. kerana dia Ustaz pun tidak mampu melakukannya..

”Kita bukan belanja orang pergi ‘holiday’.. kita support orang untuk pergi buat benda macam tu dan tanggvngannya adalah dia seorang sahaja..” kata Ali.

Tonton video full di bawah :

Tinjauan Malaysia Gazette ke kediaman Allahyarham Abam Bocey..

Dikirim oleh Malaysia Gazette pada Kamis, 13 Februari 2020

Moga segala kebaikan budi Allahy4rham Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Ridzuan atau Abam Bocey diberi balasan setimpalnya oleh Allah, diangkatkan darjatnya ke tempat yang mulia dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman. Amin.

Kredit m.kbnrn via Gempak online

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DBongkar